And the story continues...

Det är över en månad sen jag sist bloggade, före vårt långa påsklov. Tiden här emellan har jag tillbringat på diverse resor, gjort skoluppgifter, suttit på terass, solat på balkongen och njutit av livet.

Nu börjar dock verkligheten komma i fatt. Jag har min sista föreläsning EVER i morgon vilket igen innebär en presentation. Efter det kommer jag aldrig någonsin att gå på en föreläsning igen. HUR vuxet är inte det?! :) Nästa vecka har jag två tenter och sen åker jag hem till Finland över helgen för att gå på Jennifers dimission och hämta hem sjukt mycket tavara.

Känns riktigt mysko att dom här månaderna har gått så här fort. Jag kan inte riktigt fatta att jag har cirka 3 veckor kvar här och sen är jag tillbaka i Finland igen. Det är så sjukt att människor man träffar varje dag här så kommer jag kanske aldrig att se mera igen i mitt liv. Kontrasten är bara så stor. Jag är oxå lite rädd för att jag kommer att känna mig extremt ensam då jag kommer hem. Här har jag kämppisar som kommer och går och det är alltid någon hemma. Det finns alltid någon som vill hitta på något för ingen vill slösa sin tid med att sitta hem och då jag kommer hem är jag ensam i min lägenhet, ensam på bibban och ensam på kvällen.

Aten som stad är ganska orolig för tillfället. Grekland som land har ganska dåliga framtidsutsikter. Det är poliser på gatorna överallt, attacker på immigranter, demonstrationer och allmänt konstig stämning. Jag hör sirener hela tiden och vi ha döpt Aten till "the city where the sirens never sleep". Men jag älskar rörelsen, variationen, livsrytmen, matkulturen och betoningen på familj före allt annat. Utanför Aten är stämning en annan, speciellt på öarna eftersom de är mindre påverkade av krisen då de främst lever på turismen. Människorna på öarna är dessutom mycket trevligare och gladare. Vad som berör mig mycket på gatorna i Aten är att så otroligt många butikslokaler står tomma. Det är det största tecknet på att något inte står rätt till. Jag kommer knappast att blogga så mycket mera, jag hade bara så mycket på hjärtat och i huvudet just nu att jag var tvungen att få utlopp för det någonstans.

Öluffandet

Tidsplanen för öluffandet ser ut som följande:

18-20.4 Milos
20-23.4 Sifnos
23-24.4 Ios (tyvärr bara en dag eftersom färjorna var fulla)
24-28.4 Naxos
28.4-1.5 Mykonos, och wappenfirande där. Fast ärligt talat kommer wappen antagligen att gå mig lite förbi i år...

Hotell och färjor bokade så det är bara att hålla tiden!

Greek style

Vi har äntligen lärt oss hur man effektivast studerar i Grekland. Man gör det i bikini på balkongen.

Country dinner

Häromdagen hade vi country dinner med mina kämppisar. Jag gjorde finsk fisksoppa med kallrökt lax, Sergio gjorde spansk tortilla (det enda han påstår sig kunna kocka) och Dana gjorde sparris med bacon och ost som bidar från Holland. Supermätta blev vi!

Meteora 9-10.4

Meteora är en konstig plats, men helt otroligt vacker och fascinerande.

Meteora är klippformationer som stiger upp ur ingenting (typ platt land) i centrala Grekland dit vi åkte med tåg som tog 5 timmar. Uppe på klippformationerna byggde munkar kloster under 1300- och 1400-talet för att gömma sig från turkarna som härjade i Grekland. I början var enda sättet att ta sig upp via repförsedda korgar.

Nuförtiden är Meteora en av Greklands mest besökta platser och sju av klostren kan man besöka. Dom varierar ganska mycket i storlek; det största, Megalo Meteorou, var som en liten stad inuti medan de mindre var mer modesta. I ett av klostren har delar av Bond-filmen For your eyes only spelats in och Linkin Parks album Meteora är döpt efter den här platsen. Hela området påminner lite om en sci-fi-film och Meteora är definitivt något som jag skulle rekommendera vemsomhelst att besöka. Resan dit är dessutom fin, man åker tåg mellan klippväggar och berg röda av blommande anemoner. Ganska tufft!

Kjol var man tvungen att ha på sig som kvinna i vartenda kloster (man fick låna vid ingången) och det var faktiskt ingen skillnad om man hade byxor som täckte benen: det skulle vara kjol ändå.

Hej hallååå!

Jag vet att jag än en gång har varit riktigt slö med att blogga. Men ni är ju inte direkt världens aktivaste läsare heller och jag skriver ju främst för mig själv så ingen kan väl egentligen klaga.

Jag har för tillfället påsklov! Fick egentligen redan på tisdag utan att jag visste om det eftersom min föreläsning på onsdag inhiberades och nästa gång jag ska infinna mig på föreläsning är 2.5. Sweet! Imoron åker vi på Sailing Party och jag håller tummarna för att vädret är bra, eftersom dom lovat lite sämre till helgen. Sen på måndagen åker jag och öluffar i två veckor, så bye bye Athens tills den 1.5. Jag kommer att ta datorn med under öluffandet så om det finns WiFI så kan jag vara online åtminstone stundvis.

Resor, besök och annan tidsplanering

Uuh, jag glömde att berätta om de kommande månadernas preliminära tidsplanering.

I helgen kommer pappa och Sylle på besök och stannar till måndagen, så jag ska visa dom stan och kanske åka till Pireus och äta en massa skaldjur.

Nästa helg åker vi kanske till Meteora, beroende på vem det passar för och om det dyker upp några andra planer. I något skede vill jag i alla fall åka dit.

Helgen efter det är det redan dags för Sailing party från fredag till söndag och samtidigt börjar vårt 17 dagar långa påsklov. Måndagen (18.4) efter Sailing party har jag och Dana bokat flygbiljetter till ön Milos och sen kommer jag att båtluffa fram till 28.4 då vi far till Mykonos (en annan ö) med ESN från AUEB. Dana åker hem till Aten emellan men jag får sällskap av dom andra flickorna i nåt skede. Så det innebär ca 17 dagar i den grekiska övärlden! Eller närmare bestämt Kykladerna. Vi har inte riktigt bestämt vart vi ska åka ännu, men jag vill åtminstone till Ios.

I maj hoppas jag att jag kan åka till Istanbul, problemet är att flygbiljetterna kostar ganska mycket och tåg tar så himla lång tid. I maj kommer vi säkert också att besöka dom öarna som ligger här närmare Aten.

Min kusin Jennifer blir student i juni, så jag åker hem för att fira det och samtidigt lämna hem en massa saker runt 2-5.6

12-18.6 kommer mamma, Johanna och Iza på besök och sen åker jag hem med dom den 18.6 och är alltså hemma till midsommar. Känns helt sjukt att det är så kort tid dit.

Meteora och Milos.

Vardag i Aten

Efter att jag kom hem till Aten från Finland hade jag lite svårt att anpassa mig till att leva sorglöst igen, jag hade en jobbig vecka med många föreläsningar, en 20 mins presentation och allmänt lite dåligt humör. Den 18.3 öppnade vi dock solsäsongen på balkongen och det förbättrade humöret avsevärt. Vid det här laget har jag faktiskt redan fått lite färg trots att jag bara solat-solat tre eftermiddagar.

Ett nytt inslag i vår vardag har varit att vi går till gymmet på jumppa några kvällar varje vecka. Det är inte direkt världens mest effektiva träning; alla timmar består av muskelövningar oberoende om timmen heter Abs&hips, Fat burning eller All body. Men det kostar 3 euro/gång, så jag klagar inte. Lite lustigt dock att instruktörerna inte nödvändigtvis alltid gör alla övningar eller har musik som är kooridnerad med de övningar man gör. Dessutom flirtar en av de manliga instruktörerna med de kvinnliga deltagarna. :)

Jag har de senaste veckorna inte ätit så många gånger i skolkafeterian och jag känner att jag mår bättre av att inte äta där så ofta. Maten där är ganska näringsfattig och jag är hungrig igen efter typ 2 timmar, så jag föredrar att fixa något här hemma. Min frukost har bestått av jordgubbar med valnötter och joghurt de senaste 3 veckorna och jag har ännu inte tröttnat!

Vädret har varit riktigt varierande; igår var det typ 20-22 grader och mestadels sol medan det idag är regn och 12 grader. En lustig observation som vi gjorde var att tre påföljande tisdagar såg det ut så här: snöfall och 2 grader (8.3), sol och 18 grader (15.3), sol, svinkall vind och 10 grader (22.3). Ganska varierande.

26 år!

Ja, så gammal är jag. Men jag känner mig som 22. Och ett halvt. Födisen började vi fira redan på måndagen med GT:n på den irländska puben i Monastiraki för att kunna skåla in då det blev den 29:e kl. 12 på natten. På tisdagen hade jag bjudit till fest på vår balkong med temat svart (för att jag hade köpt Salmiakki-shots och salmiak-godis då jag var i Finland) medan jag själv klädde mig i den färggrannaste klänningen jag har. Så att nu ingen skulle missa vem som fyller år. Jag fick en massa presenter (mest flytande) vilket jag inte hade förväntat mig och en ny parfym av mina närmaste flickor. Resten låter jag bilderna berätta.

Mina första gäster.

Vackra holländska och tjeckiska flickor.

Kämppisar på Agathiou. (Som städade lägenheten nästa dag med jag var på föreläsning. Aaw.)

Mitt harem.

Bilderna är Luckas, exklusiva för bloggen. ;)

Peloponnesos 25-27.3

Förra helgen åkte vi till halvön Peloponnesos med ESN från ett annat universitet (University of Athens, eller Kapa) och eftersom det var Greklands nationaldag den 25.3 så åkte vi redan på fredag. Totalt var vi 76 stycken som var med på resan och det resulterade naturligtvis i att en stor del av resan bestod av att vänta och åter vänta.

Platserna vi besökte var Monemvasia, Sparta (där vi övernattade), Dirosgrottorna, Gythio och Mystras. Monemvasia är en stad som är byggd på en sluttning vid havet (se wiki-länken) och det var en av de finaste ställena på hela resan. Mystras var också en fin plats, dock lite jobbigt att gå upp och ner. Sparta var inget att se faktiskt och grottorna i Diros förstördes av att vår båtförare var en elak gammal gubbe.

Totalt var det en riktigt kiva resa, väl värd sina 70 euro men människorna från Kapa var faktiskt inte så trevliga så Arlette, Dana och jag hängde mest med varandra. Och resans höjdpunkt var lunchen i Gythio på lördag då vi bara satt och juttade, åt skaldjur och drack vin. :)

1. Stund i solen i Monemvasia. 2. Mystras. 3. Paus på väg ner från Mystras.

Jakten efter framtiden

Lördagen den 19.3 åkte vi till Delfi med min kämppis Dana och hennes pojkvän Kalin som var på besök. Dom hade hyrt bil för hela helgen så jag åkte dit med dom och tog sen bussen hem på eftermiddagen eftersom jag inte ville stanna hela helgen eller känna mig som tredje hjulet.

Delfi var riktigt fint och en överraskning. Jag hade förväntat mig att det bara skulle vara ett fält med ett tempel (ja, eller ruiner) men Delfi bestod av en sluttning med en mängd olika "byggnader", som en amfiteater, stadion och förstås Apollontemplet där oraklet fanns. Fast jag hittade inget orakel, så jag antar att jag får ta reda på hur framtiden ser ut genom att bara leva. Det var dessutom lite regningt och disigt då vi var där så det gav hela platsen en lite mystiskt känsla och det kändes som om vi var i Greklands version av Machu Pichu. Typ.

NN:s jubileumsårsfest 2011

I samma veva som jag bokade min biljett till Aten bokade jag även flygbiljetter hem till årsfesten eftersom det var jubbe och jag hittade billiga biljetter. Det var faktiskt otroligt konstigt att komma hem efter bara en månad borta och träffa alla igen, det kändes som om jag var på fel plats vid fel tidpunkt. Naturligtvis var det superkiva att träffa alla men det kändes lite som om jag fuskade med att vara på utbyte genom att komma hem emellanåt. :)

Årsfesten var riktigt lyckad, lite lessen var jag över att jag inte fick sitta nära Janna eller Linn under banketten men vi hade bra fiilis i vår del av bordet ändå. Kvällen höjdpunkt var absolut då jag blev invald till Gastarnas orden, jag var helt otroligt lycklig och grät en skvätt. Söndagen tillbringade vi en stund på sillisen och resten av dagen chillade jag med Marre och senare Janna på hotellrummet. Ganska tuff helg, långa dagar att resa och dessutom känslosamt. Det var skönt att sent på måndasgkvällen sjunka ner i min säng på Agathiou och få vara tillbaka i min Erasmus-bubbla och slippa tänka på verkligheten igen.

(Mina bilder samt den sista från NN:s hemsida.)

Ordflöde utlovas

Nu banne mig ska det bli lite bloggdiarré. Det regnar ute och påminner om en höstdag, så nu ska jag ta mig i kragen och uppdatera om de senaste veckorna. Jag tror att jag börjar i Finland med årsfest och avslutar med min födelsedag. Håll i er!

Balkongtid

Jag vet att jag lovade att blogga innan min födelsedag (vilket är imorgon) men jag är lite upptagen med det här:
Hoppas ni har lite förståelse för att jag inte vill sitta inne och blogga. :)

Out of Athens reply

Jag vet att jag inte har bloggat på typ 2 veckor, men livet kom emellan. Nå nej, men det har varit ganska fullt upp med resa hem till Finland, fester, presentationer, föreläsningar, Delfi utflykt, middagar och chill i solen. Imoron bitti kl. 6.30 startar vi mot Peloponnesos (den där halvön) och är där hela helgen. Tillbaka på söndagkväll och jag utlovar lite uppdatering innan min födelsedag! :)