Agathiou 14-16

Nu när jag för en gångs skull har bloggdiarré, så kan jag väl fortsätta med att skriva om mitt boende. Jag tänkte vänta tills jag fotat eftersom jag vill ta bilderna på dagen så att vår stora terrass syns väl. Men jag lägger till bilderna senare, imoron har jag ändå inga andra dagsplaner än att åka till stranden på eftermiddagen. ;)

När jag flyttade in på Agathiou hade redan Dana (en holländsk flicka, läser finansiering) flyttat in i det lila rummet och samtidigt som jag flyttade Sergio (spanjor, skriver sitt final project vid Pireus uni) in och då fanns alltså tre rum lediga. Det lila, gröna och gula rummet har alla utgång till den stora terrassen medan det röda rummet har en egen, miniterass. Sergio ville gärna ha det gröna rummet och jag kan verkligen inte tänka mig att leva med den väggfärgen i 4 månader, så jag valde att ta det gula rummet. Det rummet har tidigare varit ett dubbelrum men under den här terminen är det en enkelrum så jag har nu två uppsättningar av allt: säng, bord, stol, garderob etc. Den sista som bor här är en grek som flyttade in idag så där på riktigt, så honom känner jag inte riktigt ännu.


Mitt rum! jag sover i sängen till vänster och glasdörrarna leder ut till vår terrass. Lite stökigt ännu, har inte riktigt utvecklat något system för hur jag ska ha allt. (Jag vet inte varför den här texten är blå och jag får inte det ändrat. Prkl blogg.se)

Jag har lite möblerat om och funderar på att åka till Ikea och köpa lite kuddar så att jag kan göra den ena sängen till en soffa. Och den goda nyheten är att om någon vill komma och hälsa på mig så finns det en ledig säng att crasha på! Komsi komsi.

Förutom våra rum så har vi ett litet kök med mycket skåputrymme, ett badrum och ytterligare en toalett (vilket är helt superbehändigt), ett tvättstugerum och ett rum direkt då man kommer in med ett köksbord, några fotöljer och en TV. Vi hänger nog mest på våra rum, igår hade vi dock förfest här (främst i mitt rum eftersom det är störst) och bondade med mina roomies.

Vår stora terrass och köket.

En funny grej är att man måste sätta vattnet och värmas innan man duschar, men så är det i alla lägenheter tror jag. Iaf i den förra jag bodde i också. Men bara man vet att man ska duscha så räcker en kvart och det är ju en garanti på att man alltid har varmvatten. (Hoppas jag.) För tillfället funkar inte ACn i mitt rum, men dom ska komma och fixa det imoron på morgonen.

Området vi bor i är ganska lugnt, Agathiou är en liten gata så här är ingen trafik och vi bor på tredje våningen. Det tar ca. 10-15 min att gå tillskolan om jag sneddar genom en park. Nära här finns en stor gata som leder in trafik till Aten från bland annat flygplatsen, så det känns lite som om jag kan jämföra området med Tavastgatan i Åbo. Mycket trafik, men ändå relativt säkert. Så det känns bra, även om vi flickor inte går nånstans på natten utan alltid tar taxi som är riktigt billigt. En 15 euros resa i Finland kostar typ 4 euro här. Är man flera så är det inte så mycket pengar att betala för sin säkerhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0