Du menar schåå!

Idag fick vi utisar lite förklaring på en del saker som vi funderat över sedan vi kom till Aten när vi hade föreläsning i International Marketing Management.

För det första så måste vi varje gång då vi fyller i några blanketter förutom vårt eget namn även fylla i vårt pappas namn. T.o.m när jag fixade mitt grekiska tel.nr. så skulle jag fylla i pappas namn. (Killen som betjänade mig fnissade då jag konstaterade att det skrivs som siffrorna sex och tio på engelska.) Min pappas namn står även på alla dom tre studiekort jag har. Orsaken till den frekventa användningen av våra pappors namn är att det tydligen finns ganska få grekiska efternamn och de har inga mellannamn överhuvudtaget, så för att kunna skilja människor åt och identifiera dem så använder man sig av en persons pappas namn.

Det andra, som jag redan skrev om i förra inlägget, är varför alla försäljare av fejkväskor står utanför AUEB. Förklaringen till det här är att man forfarande har en lag som förbjuder polisen från att gå in i universitet, så universiteten är lite som frizoner på det sättet. Lagen härstammar från tiden då det var diktatur i Grekland. Så eftersom det är olagligt att sälja fejväskor så står dom utanför vårt uni (och andra) och så fort som polisen närmar sig så springer dom in på vår gård till polisen åker iväg. Smart va? :)

En annan rolig grej som jag inte sett någon annanstans är att på baren vi var på i söndags så fick man köpa engångs-tandborstar med inbyggt tandkräm. I´ve heard about condoms and tampons, men tandborstar? Jag vet inte om tanken är att man ska kunna förbättra sin andedräkt medan man är på baren för att förbättra sin raggchanser eller om det är tänkt att man kan köpa den ifall man inte tänker tillbringa natten hemma... Oberoende så verkar grekerna vara viktiga med sin tandhygien.

(Jag var ju förstås tvungen att köpa en och testa, men jag gjorde det hemma i min egen lägenhet. Jag var inte så imponerad av kvaliteten.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0