London calling

Var: London, UK
När: 20.10-24.10.2010 (onsdag-söndag)
Vem: Mamma, Johanna och jag

Resa: Jag hittade billiga flygbiljetter till London med Easyjet (120 euro/pers) till höstlovet så efter lite övertalande fick jag med mig mamma och Johanna. Vi landade sen på onsdagskvällen på Gatwick och tog expresståget till Victoria. Jag hade bokat tågbiljetter på förhand så vi fick 3 till priset av en, så det blev cirka 58 pund för alla tre ToR.

Hotell: Jag bodde i Paddington när jag var i London 2009 på våren och tyckte att det var riktigt prisvärd så jag sökte hotell i samma område även nu. Sökandet försvårades av att vi behövde ett trippelrum, men vi hittade till slut The Castleton Hotel på Sussex gardens. Knappt 200 euro/pers för fyra nätter, riktigt rimligt. Det var ett litet rum och brittisk frukost, men det funkar i fyra nätter/mornar.

Shopping: Vi åkte på torsdagen till Bicester Village, som är en stor outlet en timme norr om London. Tågbiljetter bokade jag via Chiltern Railways (Marylebone till Bicester North) och fick dom för 10 pund ToR per person. Lite trixande där eftersom sökmaskinen vill ge det dyraste alternativet, men om man testar sig fram så får man billiga biljetter. Jag märkte också att det inte lönar sig att vara ute i god tid, eftersom dom billigare biljetterna finns först någon månad före. Harrods var vi till på torsdagskvällen och jag är nog inget fan. Så överreklamerat. Och stackars människor som jobbar på julavdelningen! Hur mycket måste inte dom hata julen?

Sightseeing: Fredagen tillbringade vi på en sightseeingbuss för att få en överblick av London och dessutom var vi till Madame Tussauds. Tussauds var roligt på ett sätt för vissa vaxdockor var skrämmande lika, men samtidigt tyckte jag att det fanns ganska få vaxdockor. London-turen som man fick åka i slutet var dock riktigt intressant och givande! Biljetter köpte jag online till sightseeingbussen och i samma veva biljetter till Madame Tussauds (något samarbete där).

Mat: På torsdagen efter att vi varit till Harrods åt vi på en libanesisk restaurang mittemot det Marriott-hotell som ligger i Knightsbridge. Restaurangen blev på typ Courtfield Gardens. Snygg restaurang, bra service, bra priser och riktigt god mat! Rekommenderar. På fredagen hade jag bokat bord till Gordon Ramsays restaurang Maze på Grosvenor Square och... nja. Jag var inte övertygad. Min första rätt (vaktel) var ganska plain och smakade inte så mycket, medan min marulk var riktigt god! Servicen var faktiskt inte så bra fast där var sjukt mycket personal på plats. Överlag skulle jag ge typ 2 av 5 åt Maze, och jag är ingen expert överhuvudtaget. På lördagen gick vi på afternoon tea på Haymarket Hotel och Kickis joinade. Vi satt i flera timmar och sippade te och åt bakelser och scones. Ljudnivån var ganska hög, men det var ett fint ställe att dricka sitt te på.

Marknader: På lördagen åkte vi först till Portobello Road Market och gick där någon timme innan det blev allt för mycket människor. Jag tycker att PBM är en riktigt trevlig marknad, helt värd upplevelsen. Vissa saker är sjukt överprissatta medan man kan få andra saker billigt. Cath Kidston-butiken är värd ett besök, jättemycket fina mönster. Efter det åkte vi till Borough Market på andra sidan stan och köpte lite ost och kryddor. Minns första gången jag var där och blev helt kär. Tyvärr hade dom stängt min favoritgrönsaksaffär. Åk dit och ät lunch där i nåt av stånden som säljer mat!


Överlag hade vi jättefint men kyligt väder och jag bara älskar London. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0