Sabbat

Jag har inte på två dagar varit på nätet och OJ va skönt det var ida då jag fick logga in. Vi gjorde ett försök på dagen på Mango Bay !! då vi åt frukost men nätet var nere som vanligt där, så nu på kvällen gick jag till Zanzibar istället. Vi beslöt att vi skulle ha en sabbatsdag ida, vi har nu i två dagar städat och donat i båten och jag har bland annat haft ut allt, allt från alla skåp och luckor och radat om alla konserver, fått in mina saker i min kabyss, och tagit bort allt rost från alla metallköksaker. Jag tror att jag aldrig har svettats så mycket som de här två dagarna, det blir nämligen ganska varmt under däck i det här klimatet. Men nåja, jag har lite kvar att putsa och greja vilket tar en eller två dagar till. (eller tre om jag slappar mycket) Sen kommer jag att vara tvungen att ordna om allt inför våra seglatser eftersom det tillkommer en hel del mat inför dom. Men, det är senare bekymmer.

För två dagar sen, alltså på fredag, fick vi grannar. Ett norsk par som undra om dom fick förtöja i oss då dom inte fick plats nån annastans. Finn och Reidun (kan det blir mer typiskt?) är på världen runt seglats och starta i juni från Oslo. Runt 55 antar jag och vi har riktigt roligt tillsammans trots att dom skulle kunna vara mina föräldrar. På fredagen var dom över till oss på öl och skumpa och igår gjorde jag sallad och Skagen-röra som vi bjöd på vilket ledde till lite mer vin och lite mer vin... Jag tussade i säng redan kl. 22, men tydligen hade jag missat lite och satt min ena lins utanför dosan så nu är jag en månadslins fattigare. Fiffigt, Elin. Att dom skulle komma över på besök var dessutom en av orsakerna att vi fick båten så snabbt städad på fredag... :) 


Ser ju nästan ut som Finngulf egna bilder lite längre ner, eller hur? :)

Nu börjar ändå jorden bli ganska liten. När jag kom till båten idag efter frukosten på Mango Bay !! så står det igen två typer vid vår båt och då jag kommer så börjar dom prata finska med mig (jag tror förresten på allvar att jag pratat mer finska i Karibien på en vecka än vad jag gjort hemma under hela hösten) och det visar sig att dom träffat Kiko i Bruke i somras med Cara Mia och nu hade dom fått syn på den här. Dessutom hade den ena sett båten då den va utställd i Hamburg i höstas. Det är ju snart nästan inte roligt mera med såna här sammanträffanden. :)

På eftermiddagen idag solade jag och läste på båten så nu känner jag faktiskt att jag fått lite färg. Men en sak kan man iaf glömma; att jag nånsin kommer att känna mig ren under tiden jag är här. För det första har vi begränsat med duschvatten, speciellt nu då vi ligger i hamn. Sen svettas man hela tiden och luften är så full med salt att ansiktet är en enda mix av salter. Trots att jag tvättar, putsar och smörjer in så är slutresultatet detsamma. Men den positiva saken är att amn vänjer sig ganska fort. Igår hade jag en t-shirt med en fläck på, vilket jag aldrig annars skulle ha. Men jag bryr mig inte riktigt. Mitt hår har jag bara tvättat en gång sen jag kom hit, men inte heller det spelar så stor roll eftersom jag har det fast i svans hela tiden och håret från ansiktet eftersom det annars är så i vägen.

Nu ska jag iaf ta mitt klibbiga jag till baren och beställa nånting att dricka innan jag fortsätter söka nya recept på nätet.

A tout!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0