Seglats nr.1: övrigt

Jag tänkte att jag lägger till ett övrigt-inlägg så att jag får in lite trivia oxå.

Första dagen då vi seglade från Martinique till St. Lucia så såg vi plötsligt hur delfiner började simma med båten och följde med oss en stund. Tydligen var vi för långsamma med vår 8 knops fart så de övergav oss ganska fort.

Delfin vid båten.

Flygfiskar finns det lite överallt och dom är lustiga djur. Dom kan segla vid vattenytan i flera tiotals meter och sen "landar" dom med ett splash i följande stora våg. Dom är inte så stora, kanske 10-15 centimeter men lustiga. I stim flyger dom sen omkring vid vattenytan.

När satt och åt frukost i Admiralty Bay undrar en av gästerna vad som flyter där borta i vattnet ca 15 meter från båten. Det ser ut som ett stort beige-grön-brunt handfat med ett huvud som sticker upp övanför ytan emellanåt. Vi kan inget annat än konstatera att det är en havssköldpadda som kommit på besök. Den stannade inte så länge utan dök djupare efter en stund, men ganska tufft var det med besök. Och relativt stor var den med. Det är fascinerande att kunna se dom här djuren sådär bara, i sitt naturliga habitat.

Jag har varit helt otroligt trött under alla kvällar som vi har seglat, jag övervägde att poppa koffeinpiller i ett skede men det blev inget av det sen. Endera håller jag på att bli tråkig eller vuxen, jag vet inte riktigt vilket som är värre. Ansvarsfull är ett annat alternativ, men det försöker jag förtränga. :) Sjöluften, de tidiga morgnarna och nya intryck gör mig helt enkelt trött och jag tror att jag en kväll var vaken till kl. 24, alla andra kvällar var jag i säng före 23 och en kväll höll jag på att somna stående.

En annan tendens som jag har lagt märke till är... (trumvirvel) att jag blir allt mer lik min mamma. Mamma, det är absolut ingen dålig tendens, jag hade bara inte tänkt att jag skulle se så många sidor av dig redan vid så unga år. Men allvarligt talat så tänker jag flera gånger om dagen "det är lika bra att jag gör det här nu så har jag det gjort sen och kan slappna av", vilket du mamma har försökt lära mig sen jag typ fick nån sorts ansvar överhuvudtaget. Jag kan bara gratulera, nu har det gjort verkan. Jag diskar upp direkt efter måltider, förbereder frukostar på kvällen innan och ibland även luncher. Och det värsta är, att det är så himla skönt och det skulle jag inte alls vilja erkänna. :) 

Nu ska jag lägga till lite bilder till inläggen och sen ska jag ta mig till båten, jag har nu suttit sedan 11 här och fixat med bilder och inlägg. Klockan är nu alltså snart 19.00...

Kommentarer
Postat av: Erica

Härligt! Har ni fått uppleva mer delfiner redan?

2009-02-22 @ 00:04:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0