Oh yesch, ze French

Jaha, we have an sitaution. På Guadelopue har man strejkat redan i några veckor som protest för att lönerna är låga och matpriserna höjs i snabb takt och nu sympatistrejkar även man här på Martinique. Så det betyder att inga mataffärer är öppna, inget bränsle säljs och ingen vill hyra ut bilar. Grejt då vi har gäster som anländer på fredag och ingen vet då mataffärerna öppnar igen. How I love the French mentality.

Nåja, ingen fara ännu. Vi har en båt full med konserver och påsmat och igår var jag och raidade den enda öppna kvartersbutiken på juice och gurka, så vi klarar oss. Man får vara kreativ med det lilla man har. :) Dessutom är det ganska bra diet med bara flytande föda som gazpacho och soppa. Vi har iaf så mycket mat att jag kunnat planera de första tre måltiderna innan vi når Rodney bay på St. Lucia och mätta kommer vi nog att bli. Och dessutom läste jag i en av våra guideböcker att i Rodney bay finns det största shoppingmallet på St. Lucia, så månne jag kanske t.o.m. ska hitta alla matvaror i samma butik och slippa cruisa runt i tre-fyra olika i två olika omgångar för att hitta allt jag behöver? Det skulle ju vara ett litet drömscenario. 

På den gamla goda tiden (dvs för en vecka sen) då vi ännu hade mat tillgängligt. ;)

Så jag har inte kunnat uträtta det jag borde och kommer att ha slappt tills gästerna kommer. Idag har jag dock listat upp alla måltider, vad jag behöver till dem och inventerat så jag vet vad jag exakt behöver köpa i Rodney. Det är nog ganska hurja shoppinglistor man lägger upp med 22 burkar juice och 70 ägg. :D

Ikväll ska jag avnjuta min fyra veckors vistelses längsta dusch so far och skrubba mig ren från topp till tå. Jag försöker dra ut på det så länge som möjligt för kunna njuta maximalt. (Vi ligger alltså vid brygga nu och har obegränsad mängd vatten och el, om jag inte nämnde det tidigare.)

Puss. (Och börja nu s****n kommentera, det är tråkigt att skriva då man inte får nån respons där hemifrån på nånting.)

Kommentarer
Postat av: Icca

o ja brukar försöka kommentera, s****n! :)

nu försår ja din facebookstatus... kanske man borde kolla bloggen först, före man öppnar sitt brödhål? :)

2009-02-12 @ 07:46:19
Postat av: Essi

Jag vet Icca, men du e typ den enda. :) Jepp, ibland e jag snabbare här!

2009-02-12 @ 20:09:47
URL: http://essi.blogg.se/
Postat av: Birger

Hej Jessica.

Här skiner solen å d e 5 minus. Din mamma tipsade mej den här bloggen. Roligt att du hittat nåt att göra på en sån "exotisk" del av världen.

Ha d bra!



Din mammas granne

2009-02-13 @ 11:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0