The masterplan

Okej, nu har jag en halvtimme över innan jag ska slava framför TV:n så jag tänkte beskriva min resa och lista alla fakta jag vet.

Starten kommer att ske runt den 10.11 med flyg till Vigo på spanska västkusten. Jag kom på att jag faktiskt varit i Vigo förut då vi var Galicien runt 2005 med "handarbetsklubben". Minns att det fanns en mängd segelbåtar i hamnen där då och att dom sade att många börjar färden över Atlanten därifrån, men aldrig hade jag trott att jag skulle vara en av dom! Efter att vi har fått båten i segelskick, handlat mat och fixat så sticker vi iväg till Las Palmas på Gran Canaria. Och det blir min första gång på en segelbåt!

Vi kommer möjligtvis att mellanstanna på Madeira, eftersom ägaren kanske vill åka hem emellan och sen joina oss igen från Las Palmas just före vi åker iväg på the grand adventure. I Las Palmas kommer vi alltså att bunkra upp med mat och andra förnödenheter som man möjligtvis kan behöva under 3 veckors tid. Sen ger vi oss av! ...vilket borde vara runt den 25:e november.

Några dagar före vi åker iväg så startar ARC från Las Palmas, som är ett segelbåtsrally (om nu 10 knop kan kallas rally, min pappa hostar nog nu) över Atlanten med 250 båtar, så om vi har tur så kan vi kanske se någon annan båt under vår färd över. Den tiden vi åker är alltså den optimala att åka över och det är säkert då; hurricane season är över och passadvindarna borde göra så att det inte tar allt för länge.
Mer om ARC hittar ni på http://www.worldcruising.com/arc/index.aspx

Vi kommer att vara 5 personer som åker över. Kiko är skipper, Mark och Aleksi som har seglat länge och båda jobbat på Midnight Sun Sailing, ägaren Stefan Widomski och så... jag. Resan väntas ta 10-25 dagar, allt beroende på vindarna och om man lyckas hitta de rätta och snabba. 

Båten, ah båten. Den är fin. Sådär att jag nästan blir småkär. (Förlåt pappa, jag vet att jag är uppfostrad med att ogilla segelbåtar... Men båt som båt?) En Finngulf 46, byggd i Skuru och utrustad med... allt. Båten producerar egen el och vatten (60l/timme), har satellittelefon=Internet, gasspis och nästan allt man kan tänka sig. Fråga mig dock INTE vilka segel vi har, fråga det först när vi är i Karibien. Dessutom har vi två toaletter och en dusch, med ståhöjd. Båten är för tillfället på väg till Hamburg för att ställas ut på båtmässan där och efter att mässan är slut så körs båten med lastbil till Vigo där vi tar över.


Båtens interiör.


Här ser den faktiskt liten ut... :)

Mera bilder på Finngulfs hemsida.

Väl framme i Karibien kommer vi att ha endera Martinique eller St. Lucia som hemmahamn. Sen gäller det att få så mycket charter som möjligt så att vi kan stanna där så länge som möjligt! Jag har dock sagt att jag vill komma hem till wappen, så förhoppningsvis ses vi på Vårdis och sjunger in våren! (Och då är jag brun som en pepparkaka... :P) Under tiden då vi chartrar så är det jag och Kiko på båten, möjligtvis någon till. Båten har bara 6 sovplater.

Jag har satt upp några mål under den här perioden:
1. Lära mig segla. Borde fixa sig. :)
2. Lära mig snorkla. Jag MÅSTE komma över min rädsla för att vara under vatten och jag hoppas att vi har så mycket ledig tid att jag hinner lära mig snorkla.
3. Bevisa åt min mamma att jag klarar av mer än vad hon tror.
4. Mogna, få mera skinn på näsan, bli mer självständig, hitta mig själv och allt det där andra vanliga tramset.
3. Bli brun. Hah. :P
4. Hitta Jack Sparrow. (Därav namnet på bloggen.) Det är min huvuduppgift. Okej, det lär ska vara ett piratfritt område vi rör oss i, men kanske bara en skymt av honom i horisonten? Visserligen skulle Will Turner duga oxå, jag kan leka hans Elizabeth.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0